Kuinka paljon edullisempaa sähköautolla ajaminen todellisuudessa on?


Sähköinen autoilu lisääntyy Suomessa kovaa vauhtia. Vuonna 2023 uusista rekisteröidyistä henkilöautoista yli 50 % oli ladattavia plug-in tai täyssähköautoja.

Sähköautolla ajetut kilometrit pelkän "polttoaineen" osalta voivat olla jopa 80 % halvempia verrattuna muihin käyttövoimiin. Tästä syystä myös sähkökäyttöisiä pakettiautoja nähdään liikenteessä yhä enemmän.
Oheisesta kuvasta löytyy laskelma ajettujen kilometrien kustannuksista, kun alla on sähköauto tai polttoaineella kulkeva menopeli. Laskelmassa on käytetty seuraavia tietoja:
Ajetut kilometrit vuodessa: 30 000 km
Polttoaineen hinta: 1,8 €/l
Polttoaineen kulutus: 6 l/100 km
Kustannus vuodessa: 3 240 €
Sähkön hinta: 15 snt/kWh
Sähkön kulutus: 17 kWh/100 km
Kustannus vuodessa: 765 €

Vertailussa sähköautojen erilaiset latauspisteet
Jotta sähköautoilu on järkevää, latauksen tulee olla riittävän nopeaa ja kustannustehokasta. Latauspisteissä on eroja ja ne soveltuvat eri käyttötarkoituksiin. Jaetaan tällä kertaa latauspisteet kolmeen ryhmään.
1. Hidas lataus
Yleinen käyttökohde voi olla esim. yrityksen parkkipaikka, jossa ladataan henkilökunnan plug-in hybridiautoja.
Lataustehot ovat pieniä, jolloin latausaika pitenee. Plug-in hybridin saa ladattua työpäivän aikana.
Latausteho ei käytännössä riitä täyssähköauton päivittäiseen käyttöön.
2. Keskinopea lataus
Keskinopealla laturilla voidaan ladata plug-in hybridiautoja sekä täyssähköautoja.
Täyssähköauton lataus tyhjästä täyteen onnistuu työpäivän aikana.
3. Teholataus
Teholaturilla saadaan ladattua täyssähköauton akku tyhjästä täyteen yleensä noin 30-60 minuutissa.
Näitä voit nähdä esimerkiksi liikenneasemilla ja kauppakeskuksien parkkipaikoilla.
Jos haluat pienentää yrityksesi polttoainelaskua, ota yhteyttä niin katsotaan yrityksellesi sopivat ratkaisut sähköautoiluun!