Ajankohtaista

31. lokakuuta 2022

Asiakastarina: Sähköautojen latauspisteet As Oy Sandralle


KSS Energia -konserniin kuuluvan Suomen Energia-Urakoinnin sekä Liikennevirran tarjoama selkeä kokonaisuus vetosi Asunto Oy Helsingin Sandran osakkaisiin. Kesällä 2022 käyttöön otettu sähköautojen latausratkaisu palvelee taloyhtiössä pitkälle tulevaisuuteen.

Kun Jouko Kauppi sai loka–marraskuun vaihteessa 2017 luvan muuttaa juuri valmistuneeseen uuteen taloon ja asuntoon Helsingin Kutomotielle, hän otti alusta asti esille varautumisen sähköautojen lataamiseen. Asunto Oy Helsingin Sandran hallituksen jäsenenä ja myöhemmin puheenjohtajana toiminut Kauppi nosti asian käsittelyyn ja tiesi, että edessä on pitkä prosessi.

– Sähkökäyttöiset autot ja niiden lataaminen oli tuolloin viisi vuotta sitten vielä monelle vieras ajatus. Lähdimme kuitenkin heti selvittämään toteutusratkaisuja ja -mahdollisuuksia.

Ennakkoluuloton taloyhtiö vei hankkeen maaliin vajaassa vuodessa

Helsingin Pitäjänmäellä sijaitsevan Kutomotie 14:n kokonaisuuteen kuuluu viisi taloa, joista yksi on vielä rakentamatta. Kun muut taloyhtiöt kuulivat taloyhtiö Sandran aikeista, niissäkin heräsi kiinnostus asiaan.

Yhteishanketta vietiin eteenpäin yhtiökokouksissa, ja lopputuloksena kolme yhtiötä oli lähdössä mukaan. Hanke kuitenkin vesittyi liian kalliina, kun rakentamaton yhtiö vaihtoi omistajaa ja jäljelle jäi vain kaksi yhtiötä. Yhteishankekuviosta koitui parin vuoden viive latauslaitteiden hankintaan.

– Sandran omassa sähkökeskuksessa oli reserviä, ja meillä oli jo ennen yhteishanketta hankittu tarjous valmiina toteutusta odottamassa. Käynnistimme oman hankkeen uudelleen syksyllä 2021. Asennustyöt alkoivat tammikuussa 2022 ja valmista tuli kesällä. Yleinen elektroniikkapula viivästytti töiden valmistumista.

Suomen Energia-Urakointi tarjosi hankkeen urakointipalvelut

Nyt Sandran taloyhtiön 22:lla autopaikalla on sähköauton latausvalmius. 13 osakasta otti paikalleen saman tien latauslaitteen. Sitä hyödyntää tällä hetkellä neljä täyssähköautoa ja kolme ladattavaa hybridiä. Osalla sähköauton hankinta on jollakin tasolla mietinnässä.

Latausratkaisun toteuttamisesta vastasivat yhteistyössä KSS Energia -konserniin kuuluva urakointiyhtiö Suomen Energia-Urakointi Oy (SEU) ja Liikennevirta Oy (Virta).

– SEU ja Virta tarjosivat selkeän kokonaisuuden. Molempien kanssa oli helppo keskustella ja sopia asioista, ja keskinäinen yhteistyö toimi.

Sandran oma hanke tuli myös paljon edullisemmaksi kuin suunniteltu yhteisprojekti, jonka toteuttamiseksi olisi tarvinnut vetää uusi syöttökaapeli ja rakentaa uusi pääkeskus. Sandra sai hankkeen toteuttamiseen avustusta Asumisen rahoittamis- ja kehittämiskeskukselta (ARA).

Tarkka suunnitelma tarjouksien pohjaksi

Jouko Kauppi on automaatioalan osaaja. Hän tuntee teollisuuden prosessit sekä niiden vaatimat dokumentit. Niinpä hänelle oli luontaista laatia tarjouskyselyjä varten tarkka suunnitelma, joka sisälsi kuvat, kaapelireitit ja -pituudet sekä muun tarvittavan. Kaikkia tarjoajia tämä ei miellyttänyt.

– Ensimmäisellä tarjouskierroksella vuonna 2019 alalla ei ollut vielä kovaa buumia. Moni palveluntarjoaja tarjosi arviokäyntiä, jolla oli usein kova hintalappu. Tarjouksia tuli kuitenkin hyvin.

Kun Kauppi päivitti tilannetta 2021, hän havaitsi palveluntarjoajien ja tilaajien vuoropuhelun kehittyneen palveluntarjoajien ehdoilla.

– Toimittajat halusivat pitkälti sanella, miten kohteessa tulee toimia. SEU ja Virta olivat tästä positiivinen poikkeus ja kuuntelivat potentiaalisen asiakkaan tarpeita hyvin.

Sandran latausjärjestelmä kattaa kaksi alakeskusta, jotka mahdollistavat jokaiseen latauspisteeseen saman tehomäärän. Alkuvaiheen pienellä käyttäjämäärällä se on 22 kilowattia (kW). Kun tulevaisuudessa kaikilla autopaikoilla on ladattava auto, latausteho on 11 kW. Autohallissa on vahvistettu puhelinverkko, mutta lataustoiminnon varmistamiseksi on asennettu erillinen modeemi ja jokaiselle latauspisteelle on vedetty Ethernet-kaapeli.

– Meillä on nyt käytössä systeemi, jolla pärjäämme pitkälle tulevaisuuteen.

– Tavoitteemme Sandrassa on ollut edistää helppoa asumista. Yksi tällainen toimenpide oli sähkölukitut ja sähköllä avautuvat ulko-ovet, jotka ovat helppokulkuiset ja tukevat esteettömyyttä ja sujuvaa tavarankuljetusta. Merkittävä helpotus on myös auton latausmahdollisuus kotona, Kauppi sanoo.

 

Asiakastarina on julkaistu aiemmin KSS Energiset 2–2022 -lehdessä.

Lue lisää KSS Energian taloyhtiöille tarjoamista sähköautojen latausratkaisuista tai ota suoraan yhteyttää myyntiimme: myynti@kssenergia.fi.

 

 

Takaisin listaukseen