Energiakauppaliiketoiminnan osavuosikatsaus 1.1.-30.4.2020

Energiakauppaliiketoiminnan osavuosikatsaus 1.1.-30.4.2020

Vuoden ensimmäisellä kolmanneksella lämpötila erityisesti Pohjoismaissa oli poikkeuksellisen lämmin. Tammikuussa lämpötila toteutui 5 astetta yli keskimääräisen tason. Historiadatan (1950–2014) perusteella tammikuu 2020 oli Etelä-Suomessa kaikkien aikojen lämpimin. Pohjoismainen sähkönkulutus toteutui 2000-luvun alimmilla tasoillaan poikkeuksellisen leudon sään seurauksena. Lisäksi Suomen sähkönkulutusta laskivat noin pari viikkoa kestäneet paperitehtaiden lakot.

Sekä systeemihinta että Suomen aluehinta toteutuivat alkuvuonna erittäin alhaisella tasolla ennen kaikkea poikkeuksellisen sään seurauksena. Systeemihinnan toteuma vuoden 2020 ensimmäisen kolmanneksen osalta oli 12,93 €/MWh. Vuonna 2019 vastaavana aikana toteuma oli 45,36 €/MWh. Systeemihintaa on laskenut ennen kaikkea vesivoimatuottajien ajopaineet. Suomen spot hinnan toteuma vuoden 2020 ensimmäisen kolmanneksen aikana oli 22,96 €/MWh. Vuonna 2019 vastaavana aikana toteuma oli 46,03 €/MWh.

Karhu Voima Oy siirtyi 1.4.2020 KSS Energian omistukseen. Vuonna 2016 perustettu Karhu Voima Oy on energiatoimialan myynti- ja palveluyhtiö. Karhu Voimalla on n. 7 500 asiakasta Etelä-Kymenlaaksossa ja muualla Suomessa. Karhu Voiman sähkön myynti kasvaa tänä vuonna yli 200 gigawattituntiin. Uusi tytäryhtiö jatkaa liiketoimintaansa osana konsernin energiakauppaliiketoimintaa.

Ensimmäisen kolmanneksen sähkönmyynnin volyymi oli 552 GWh. Sähkön myynti pieneni edelliseen vuoteen verrattuna n. 2,5 %. Omilla tuotantolaitoksilla ja tuotanto-osuuksilla tuotimme sähköä 128 GWh. Tuotantomäärä on noin 13 % pienempi verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Tämä muutos aiheutuu pitkäaikaisen tuotanto-osuuden päättymisestä Norjassa.

Sähkön myynnin asiakasmäärä oli ensimmäisen vuosikolmanneksen jälkeen 63 787 asiakasta.

Kehitämme jatkuvasti asiakkaidemme asiakaspalvelukokemusta. Painopisteemme ovat olleet ensimmäisen vuosikolmanneksen aikana asiakaspalvelun laadun, asiakastietojärjestelmäprojektin sekä koronapandemian ympärillä. Tammikuussa siirryimme avoimeen maakaasumarkkinaan ja kaasun DataHUB:iin, joka toimii markkinoiden keskitettynä tietovarastona. Tämä toi muutoksia sekä tietojärjestelmiin, että toimintamalleihin.

Huhtikuussa palveluksessa aloitti teknisen asiakaspalvelun päällikkö. Tehtävän tarkoitus on yhtenäistää konsernin teknisen asiakaspalvelun toimintaprosessit, laatumittarit sekä vasteajat vastaamaan konsernitason asiakaskokemukselle asettuja tavoitteita.

Koronapandemia osaltaan on aiheuttanut haasteita ja sen tuomiin vaikutuksiin on varauduttu jo alkuvuodesta. Toimintamalleja on kehitetty erittäin nopealla aikataululla, jotta asiakkaiden asioiminen maksuvaikeuksien yllättäessä olisi sujuvaa.

Olemme vahvasti mukana rakentamassa sähköisen liikenteen infraa. Uusia julkisia KSSe latauspisteitä asennettiin Kouvolaan, Kotkaan ja Haminaan. Yhtä aikaa voi nyt KSSe Latauksessa ladata 37 autoa. Kertomuskauden aikana on KSSe latauspisteissä ladatulla sähköllä ajettu reilut 16 000 km.


Alla olevassa kuvassa on esitetty KSS Energian myymä aurinkovoimalateho kuukausittain sekä kumulatiivinen myynti.

 Sähköliiketoiminta Q1 2020

 

Meidän tavoitteenamme on tarjota KSS Energian asiakkaille yhä kilpailukykyisempiä ja innovatiivisempia ratkaisuja helpottamaan kuluttajan arkea ja edistämään yritysasiakkaidemme liiketoimintaa.

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä KSS Energian asiakaspalveluun kaikissa sähköön, maakaasuun ja kaukolämpöön liittyvissä asioissa.

Puh. 05 8851830 ark. klo 8-20 ja la klo 10-15
Email: asiakaspalvelu@kssenergia.fi
Web: Yhteydenottolomake

Laskutukseen liittyvät asiat:
Lowell asiakaspalvelu 02 2700 139 tai kssenergia@lowell.com