Mitä tarkoittaa RFID-tunniste? Miten lataus lopetetaan? Mitä sähköauton lataaminen maksaa?
Usein kysyttyä-sivultamme löydät vastauksia meille useimmiten esitettyihin kysymyksiin liittyen KSSe:n asiakkuuteen tai latauspisteellä asiointiin.
En pääse rekisteröitymään, järjestelmä ei hyväksy s-postiani ja puhelinumeroani. Missä vika?
Jos olet virta.fi-palvelun asiakas, et voi rekisteröityessäsi käyttää samaa sähköpostiosoitetta ja puhelinnumeroa molempiin palveluihin.
Miten rekisteröidyn KSSe asiakkaaksi?
Voit rekisteröityä asiakkaaksi täällä. Löydät linkin myös nettisivultamme ja mobiilisovelluksestamme. Täytä lomakkeeseen tietosi ja tilaa halutessasi RFID-tunniste. Rekisteröitymisen yhteydessä KSSe-tilillesi lisätään 30 euroa latausrahaa.
Rekisteröityneenä käyttäjänä lataustapahtuma sujuu helpommin ja nopeammin. Voit tunnistautua latauspisteelle mobiilisovelluksella tai RFID-tunnisteella, jonka voit tilata rekisteröityessäsi. Mobiilisovelluksesta rekisteröitynyt käyttäjä voi myös varata latauspisteen ennakkoon. Latauksen hinta laskutetaan KSSe-tililtäsi automaattisesti. Lataaminen on myös edullisempaa kuin kertamaksulla.
Rekisteröitymisen jälkeen ilmoittamaasi puhelinnumeroon ja sähköpostiosoitteeseen lähetetään nelinumeroinen salasana, jolla voit kirjautua mobiilisovellukseen ja asiakassivulle tutkailemaan asiakastiliäsi.
Mitä tarkoittaa, että palvelu toimii prepaid-periaatteella? Miksi minun pitää maksaa rekisteröityessä 30 euroa?
Jokaisella KSSe:n asiakkaalla on oma KSSe-tilinsä, jonne rekisteröitymisen yhteydessä lisäät latausrahaa. 30 euroa siirtyy siis sinun omalle lataustilillesi: aina kun lataat autoa, veloitamme latauksen loppusumman tästä lataustililläsi olevasta summasta. Kun tilisi saldo laskee alle kymmenen euron, laskutamme automaattisesti luottokortiltasi uuden 30 € lataustilille. Tämä on turvallinen ja helppo tapa maksaa latauksesta, ja käytössä ympäri maailman – esimerkiksi Spotify ja Netflix toimivat kuukausimaksuperiaatteella samalla tavalla. Sinun ei siis tarvitse huolehtia siitä, onko lataustililläsi arvoa – ellet itse halua. Voit aina kirjautua asiakassivulle tarkistamaan lataustilisi arvon ja lisätä tilille myös itse rahaa vaikka kerralla suuremman summan.
Mikä on RFID-tunniste?
RFID on tapa tunnistautua latauspisteelle. KSSe:n latauspisteille tunnistautuminen tapahtuu mobiilisovelluksella tai RFID-latauskortilla. Tunnistautuminen latauskortilla on tällä hetkellä suositumpaa kuin tunnistautuminen mobiilisovelluksella. Tunniste yhdistää lataustapahtuman käyttäjään ja laskuttaa lataukset oikealta käyttäjältä, ja on siis tavallaan sekä henkilökorttisi, että maksuvälineesi.
Voit tilata RFID-latauskortin rekisteröitymisen yhteydessä. Saat kortin postissa 1-2 viikon kuluttua rekisteröitymisestä.
RFID-tunnisteella tunnistautuminen tapahtuu vilauttamalla sitä latauslaitteelle. Useimmissa latauslaitteissa oikea kohta on merkitty RFID-lukijan ikonilla.
En halua rekisteröityä. Voinko silti ladata?
Lataaminen onnistuu KSSe:n latauspisteillä myös ilman rekisteröitymistä.
Kertalataamiseen tarvitset credit- tai debit-kortin ja nettiyhteyden. Kun olet latauspisteellä, mene puhelimellasi osoitteeseen chge.eu. Syötä kenttään latauspisteen numero (nelinumeroiden numerosarja latauslaitteessa). Seuraa nettisivun ohjeita. Lataus alkaa automaattisesti kytkettyäsi kaapelin autoon ja latauslaitteeseen.
Mikäli lataat autoa säännöllisesti, suosittelemme rekisteröitymistä – se helpottaa ja nopeuttaa asiointia, maksamista ja on lisäksi edullisempaa. Kertalataustapahtumissa latauksen hintaan joudutaan lisäämään 30 % siirtokustannus.
Mitä lataaminen maksaa?
Latauspisteen omistaja hinnoittelee latauksen aina itse. Latauksen hinta siis vaihtelee latauspistekohtaisesti ja paikkakunnittain – aivan kuten polttoaineenkin hinta.
Latauspisteiden hintatiedot löydät verkkosivun kartalta. Klikkaamalla latauspistettä voit tarkistaa latauksen hinnan. Yleisimmin latauksesta laskutetaan ladatun sähkön hinnan (€/kWh) sekä lataukseen käytetyn ajan perusteella (€/h). Lataus voi olla ilmaista, maksaa ladatun sähkön verran, tai lisäksi esimerkiksi muutaman euron per tunti.
Mistä tiedän, onko autoni akku täynnä?
Voit tietää tämän kahdella tavalla:
1. Latauspiste lopettaa lataamisen, kun auton ohjausjärjestelmä viestittää sille akun olevan täynnä. Latauspisteestä riippuen esimerkiksi laitteen valon väri tai teksti ohjausnäytössä voi muuttua. Lataustapahtuman laskutus alkaa siitä hetkestä, kun kaapeli kiinnitetään latauspisteeseen ja autoon, ja päättyy siihen hetkeen, kun kaapeli irrotetaan. Aikaperusteinen laskutus jatkuu siis myös siinä tapauksessa, että auton akku on jo täynnä.
2. Akun varaustason voit tarkistaa myös auton ohjauspaneelista tai useimmissa malleissa myös auton omasta mobiilisovelluksesta.
Voinko keskeyttää latauksen milloin haluan?
Kyllä voit. Latauksen lopettaminen tapahtuu samalla tavalla kuin aloittaminen: näytä latauspisteelle RFID-tunnistetta tai lopeta lataus mobiiliapplikaation kautta. Lopeta lataus samalla tavalla kuin aloitit sen: mikäli olet aloittanut latauksen näyttämällä KSSe:n latauskorttia laitteelle, et voi lopettaa latausta mobiilisovelluksella.
Älä käytä latauspisteen yhteydessä olevaa hätäkatkaisinta, ellei kyseessä ole hätätilanne tai vakava vikatilanne.
Voinko nähdä akun varaustason latauksen aikana?
Voit nähdä lataustilan esimerkiksi auton oman ajotietokoneen ruudulta tai mallista riippuen auton omasta mobiilisovelluksesta.
Mitä teen jos latauspiste ei toimi tai latauksen aikana ilmenee ongelmia?
Ensimmäisenä on syytä tarkastaa, että auto on liitetty latauspisteeseen ohjeiden mukaan. Tarkista, että latausjohto on kunnolla kiinni sekä autossa, että latauslaitteessa. Noudata latauslaitteesta löytyviä ohjeita.
Mikäli lataus ei edelleenkään onnistu, ota yhteyttä virta.fi asiakaspalveluun 0800-02200 ja ilmoita sijaintisi, latauslaitteen numero, tapa millä tunnistauduin latauspisteelle, sekä autosi merkki ja malli. Puhelinpalvelu on auki 24 tuntia vuorokaudessa.
Kuinka asiakkuus lopetetaan?
Voit irtisanoa asiakkuutesi koska vain ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme tai kirjautumalla asiakassivulle ja poistamalla maksukorttisi tiedot. Tällöin automaattiset saldon lisäykset loppuvat maksukortilta. Lataustilille jäänyttä saldoa ei hyvitetä asiakkaalle, vaan voit käyttää lataustilisi saldon loppuun latauspisteillä.
Olen unohtanut tunnuskoodin palveluun. Miten saan sen selville?
Voit resetoida salasanasi asiakassivulla osoitteessa https://ksse.customer.virtaglobal.com/?login Asiakassivulta löydät ”Unohtuiko salasana” -kentän. Uusi salasana lähetetään rekisteröitymisen yhteydessä antamaasi sähköpostiosoitteeseen.
Haluaisin latauspisteen omaan kotiin. Miten tämä onnistuu?
Valitse aluksi sinulle sopiva latauspalvelu riippuen siitä asutko itse omistamassasi kiinteistössä vai taloyhtiössä. Ota yhteyttä ja kysy tarjousta laitteesta ja asennuksesta. Kun laite on asennettu, KSSe-tilisi liitetään latauspisteeseen ja voit ladata tunnistautumalla latauspisteelle samoilla tunnuksilla kuin julkisillakin latauspisteillä.
Ongelma?
Ota yhteys asiakaspalveluumme:
05 - 8851 830