Yleistä sähköautoista

Yleistä sähköautoista

Täyssähköauto/Ladattava Hybridi

Täyssähköautossa on sähkömoottori ja akku -kaikki auton ominaisuudet toimivat sähköllä. 

Ladattavassa hybridiautossa on sähkömoottori, akku sekä polttomoottori. Hybridi sopii esimerkiksi autoilijalle, jonka päivittäinen ajomatka on lyhyehkö, mutta silloin tällöin autolla tehdään pidempiäkin matkoja. Polttomoottori mahdollistaa mökkireissut ilman latauspysähdyksiä, mutta arjessa voidaan ajella pelkällä sähköllä.

Matka, jonka auto kulkee yhdellä latauksella, riippuu akun koon lisäksi esimerkiksi ajonopeudesta ja olosuhteista. Lämmityslaitteiden tai ilmastoinnin käyttö pienentää kilometrimäärää hieman.

Autovalmistajien ilmoittama toimintasäde on usein mitattu optimiolosuhteissa. Pakkassäässä, suurilla nopeuksilla ja esimerkiksi lämmityslaite päällä toimintasäde putoaa. Autovalmistajien antamien lukujen lisäksi kannattaakin hieman kuulostella sähköautoilijoiden käytännön kokemuksia.

Käytössä on kolme erilaista lataustapaa:

1. Lataaminen tavallisesta sähköpistokkeesta
Tätä kutsutaan tilapäislataukseksi, hitaaksi lataamiseksi tai suko-lataamiseksi: täyssähköauton tyhjän akun lataaminen perustöpselillä kestää vähintään 10 tuntia. Lataus tapahtuu auton mukana tulevalla latauskaapelilla. Tavallisia suojakosketuspistokkeita kutsutaan nimellä Schuko, tai ihan vaan Suko. Tavallisia sähköpistokkeita ei ole tarkoitettu pitkäkestoiseen lataukseen, eivätkä ne kestä lataukseen tarvittavan suuren sähkövirran tuottamista pitkiä aikoja.
 
2. Peruslataus tai keskinopea lataus
Fiksuin tapa ladata sähköautoa on käyttää lataukseen tarkoitettua latauslaitetta. Latausnopeus riippuu autosta ja laturista, mutta tyhjän akun lataus täyteen kestää yleensä neljästä tunnista ylöspäin. Kiinteällä latauslaiteella lataaminen on turvallista ja nopeampaa kuin peruspistokkeesta. Virran palvelupaketteihin kuuluvien latauslaitteiden maksimiteho on 22 kW.

Julkisilta latauspistekartoilta ja esimerkiksi Virran sovelluksesta voit tarkistaa, minkä tyyppinen liitin kullakin latauspisteellä on. Yleisimpiä ovat kaksi seuraavaa latausliitäntää.

Type 1 tyypin pistokkeita on esimerkiksi yhdysvaltalaisissa ja japanilaisissa autoissa. Tällaisen auton omistajan kannatta hankkia latausta varten Type 2 - Type 1 -latauskaapeli: näin lataus onnistuu myös Type 2- tyypin pistokkeesta.

Type 2 on standardoitu pistoke Euroopassa: kaikkien Euroopan alueella sijaitsevien julkisten latauslaitteiden tulee olla varustettu Type 2 –liittimellä.
Myös Suomen lakiin on kirjattu vaatimus Type 2 -latausmahdollisuudesta kaikilla julkisilla latauspisteillä.*  Tavoitteena on varmistaa latauspisteiden ja sähköautojen yhteensopivuus: minne tahansa matkaatkin, voit olla varma, että julkisella pisteellä lataaminen onnistuu.
* Laki liikenteessä käytettävien vaihtoehtoisten polttoaineiden jakelusta, 478/2017

3. Pikalataus
Pikalatauksen mahdollistavia laitteita löytyy esimerkiksi kaupunkien keskustoista tai valtateiden varsilta. Ne sopivat tilanteisiin, joissa auton akkuun täytyy saada nopeasti lisää varausta. Pikalatureiden teho vaihtelee laitteen mukaan. Esimerkiksi 45 minuutin lounastauolla akkuun saa lisävirtaa 200 km edestä.
Myös pikalatauslaitteissa on kahden eri tyypin liitäntöjä. Osassa latauslaitteista on latausjohto molemmille pistoketyypeille.

CHAdeMo-pistoke sopii esimerkiksi Nissaneihin. Yleensä latausteho on 50 kW.

CHAdeMo pistoke

CCS Combo puolestaan lataa esimerkiksi Volkkarit ja Bemarit, yleensä 50 kW teholla.

Uuden sukupolven sähköautot kykenevät ottamaan vastaan jopa 150 kW lataustehoa, ja moni pikalatauslaite mahdollistaakin myös tällaiset tehot.
Lisäksi Teslalla on oma Supercharger –pikalaturinsa, joita löytyy Suomesta ruuhkaisimpien teiden varsilta.

CCS Combo pistoke